Terugblik BSC +16 maart 2017

Poster-BSC_voorjaar2017

Vrijdagavond 10 maart 18:45 uur: buiten is het donker en koud, binnen in het Koos Vorrinkhuis is het warm en branden er kaarsjes. De eerste jonge mensen komen binnen druppelen. Na een bak koffie en een eerste gesprekje gaan we beginnen en opent Jan Post de conferentie. We beginnen met een kennismakingsspel aan de hand halve deuren die bij elkaar gezocht moeten worden door de deelnemers. Al snel ontstaan er leuke gesprekken. Een mooie aanzet om elkaar beter te leren kennen tijdens de conferentie!

Ds. de Bruin behandeld vervolgens Daniel 1 met ons en tekent de hoofdlijnen van het Bijbelboek Daniel. Het is belangrijk om te zien dat God Zich aan Zijn verbond houd. Dit kunnen we zien aan het feit dat God Zijn Woord middels profeten meegeeft. De oordelen en vervloekingen die aan het verbond gekoppeld zijn, zijn inderdaad uitgekomen, met als gevolg dat de Israëlieten in ballingschap moeten leven. Toch is het verbond ook een pleitgrond. God wil opnieuw genadig zijn voor Zijn volk. Na de lezing bespreken we in gespreksgroepjes wat we gehoord hebben. De avond wordt afgesloten, waarna het tot in de late uren gezellig is.

Hoewel verschillende deelnemers met kleine oogjes rondlopen op de zaterdagmorgen, lukt het iedereen toch bij de les te blijven tijdens het indrukwekkende verhaal van Richard Groenenboom van Stichting de Ondergrondse Kerk (SDOK) over het gehoorzamen van God en het getuigen van Hem. Dat is heel duidelijk zichtbaar in het leven van bijvoorbeeld Habila uit Nigeria. Hem lukt het liefde te hebben voor zijn vijanden die hem wilde doden. Hij kan dat omdat Christus leeft in hem. Getuigen hoeft geen kramp te zijn. Het hoeft geen moeten te zijn. Laat vooral in wat je doet zien dat je Jezus volgt.

Na een uitmuntende maaltijd is de zaterdagmiddag vrij. Tijd om even te ontspannen en alle indrukken te laten bezinken. ’s Avonds komt Steven Middelkoop vertellen over Daniel en het gebed. Daniël bidt als het er op aankomt op grond van de belofte en Gods verbond. Ook noemt hij een aantal praktische tips voor het bidden. Ieder gespreksgroepje krijgt een onderwerp (bijvoorbeeld over gebedsverhoring en gebedshouding) en moet dat verder uitwerken aan de hand van Bijbelteksten om dat vervolgens te presenteren aan de rest van de groep. Het zijn mooie presentaties, waarmee we elkaar kunnen vertellen wat er besproken is in de groepjes. De zaterdagavond sluiten we af met een veiling voor het goede doel onder leiding van veilingmeester Nico.

Zondag worden we wakker door een opkomende zon en fluitende vogels. We gaan naar Zeist toe om een kerkdienst te bezoeken waarin ds. Capellen voorgaat. Het gaat over de droom van Nebukadnezar van het beeld dat verschillende koninkrijken voorstelt. Uiteindelijk wordt het beeld vernietigd door een grote steen. God toont Zijn macht en Zijn Koninkrijk zal heel de aarde vervullen.

In de middag zingen we in het prachtige kerkje van Lage Vuursche, waarna we naar Naarden gaan voor een tweede dienst. Prof. Kater preekt over Daniel 12. Dit hoofdstuk is niet eenvoudig uit te leggen. Duidelijk is dat het over dingen gaat die al vervult zijn, maar dat er ook nog onderdelen van de profetieën zijn die nog in vervulling moeten gaan. Ons gewone dagelijkse leven komt in heel ander perspectief te staan als je leest en hoort over de geestelijke strijd die in de hemel gevoerd wordt. Tegelijk moet Daniel na het visioen gewoon weer aan het werk. Maar hij is getroost door de wetenschap dat de overwinning aan God is. En wij weten inmiddels dat de overwinning ook daadwerkelijk behaald is door Christus op Golgotha!

|