Eén op de drie kinderen krijgt geen regels voor spelen games

« Terug naar het nieuwsoverzicht

Eén op de drie kinderen krijgt geen regels voor spelen games

Ruim 90% van de basisschoolleerlingen uit groep 5 tot en met 8 gamet. Opvallend is echter dat 1 op de 3 kinderen naar eigen zeggen van huis uit geen regels krijgt voor het spelen van games. Dat blijkt uit een peiling van het LCJ onder 366 leerlingen van christelijke/reformatorische basisscholen.

In de peiling heeft het LCJ kinderen uit groep 5 tot en met 8 op christelijke basisscholen ondervraagd op hun gamegedrag. 1 op de 3 kinderen geeft aan van huis uit geen regels mee te krijgen voor het spelen van games. Wanneer dit wel het geval is melden kinderen veelal dat ze geen 'schietspelletjes of rare spelletjes' mogen spelen. Met name zogenaamde 'casual games', oftewel: eenvoudige online spelletjes als Angry Bird en Candy Crush, zijn populair. Uit de antwoorden van de leerlingen blijkt dat de leeftijdsgrens voor spellen niet altijd gehanteerd wordt. Zo spelen kinderen uit groep 5 games die in de categorie 12+ vallen. In de groepen 7 en 8 worden zelfs games gespeeld die in de categorie 16+ of 18+ vallen. Ongeveer een vierde deel van de kinderen geeft aan dat ze geen afspraak met hun ouders hebben over de hoeveelheid tijd die ze (per dag) mogen besteden aan games. Wanneer er wel afspraken zijn gemaakt, dan mogen kinderen meestal tussen de ca. 30 en 60 minuten per dag gamen.

Duidelijke afspraken
Volgens Marieke de Vries, senior jeugdwerkadviseur bij het LCJ, wordt het steeds belangrijker dat ouders zich bezinnen op het gebied van games. "Wij merken dat bijna alle jongeren games spelen, terwijl ouders niet of onvoldoende op de hoogte zijn van de inhoud ervan. Mijn advies aan ouders is om je eerst af te vragen of je het überhaupt goed vindt dat je kinderen gamen. Zo ja, verdiep je dan in de games die je kinderen spelen en maak keuzes wat ze wel en niet mogen spelen. Houd je in ieder geval aan de officiële leeftijdsgrenzen van een spel. Daarnaast is het ook belangrijk om duidelijke afspraken met je kind te maken over de hoeveelheid tijd die er aan het spelen van games besteed mag worden. Onderschat daarbij het verslavende element van games niet. Als ouder ken je je eigen kinderen het beste. Het ene kind is ook gevoeliger voor de verslavende werking van games dan het andere. Breng het positief: kijk samen met je kind of andere zaken - zoals huiswerk, maar ook vrienden, sport en andere hobby’s – er niet onder lijden."

Spelenderwijs leren
Tegelijkertijd is het volgens De Vries belangrijk dat ouders zich verdiepen in de leefwereld van hun kinderen en hen vragen waarom games zo aantrekkelijk voor hen zijn. "Jongeren vinden games heel (ont)spannend en weten ook de nodige voordelen te noemen, bijvoorbeeld dat games hun wiskundig inzicht en Engelse woordenschat bevorderen. In gesprekken die ik met jongeren over dit onderwerp heb, benoem ik zowel de positieve als de negatieve aspecten van games. Alleen op deze manier krijg je een open en eerlijk gesprek en worden jongeren aan het denken gezet over hun eigen gamegedrag. Na een workshop over dit thema mailde een ouder: 'Deze manier van aanpak heeft ervoor gezorgd dat onze kinderen niet in de weerstand kwamen, maar aan het denken werden gezet.' Vooral als je het spelen van games in een breder perspectief plaatst en met jongeren nadenkt over de zin van hun leven en waarom ze door God geschapen zijn, zie je dat ze zelf aan het nadenken slaan."


 

Overige
De resultaten van de LCJ-peiling onder 366 basisschoolkinderen zijn terug te vinden in een hand-out. De mini-documentaire over games kunt u bekijken op de topic pagina.

Achtergrondinformatie
Op dit moment zijn er 12.000 kinderen in Nederland gameverslaafd. De verwachting is dat dit aantal nog fors gaat toenemen. Het LCJ wil graag het gesprek op gang brengen tussen jongeren en hun ouders over de voor- en nadelen van games. Op DV vrijdag 1 mei komt er, in samenwerking met PuntUit (RD), een documentaire uit over games. Het LCJ biedt verder workshops voor scholen en catecheselessen voor jongeren over games. Daarnaast geven wij lezingen voor opvoeders over games (aan te vragen voor gemeenteavonden). Zie ook www.lcj.nl/games.

|

Ander actueel nieuws