Rijk met goud, of rijk met God?

« Terug naar het nieuwsoverzicht

Rijk met goud, of rijk met God?

Tim heeft veel vrienden, leuke games en kan genoeg foto's delen op Instagram en Snapchat. Het enige minpuntje is zijn maatschappelijke stage bij Lenie, dat is saai. Toch moet Tim een keuze maken: wat is nu ├ęcht belangrijk in zijn leven?

Zaterdag 13 april vond in Aalsmeerderbrug het Jeugdappel -16 plaats. Het thema ‘Leef je leven’ stond centraal. Het Bijbelgedeelte dat zowel in het openingswoord als de hoofdlezing gebruikt werd, was de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus (Lukas 16:19-31).

In zijn openingswoord noemt LCJ-jeugdwerkadviseur Jan Post de aanslag op de tram in Utrecht, enkele weken geleden. “Stel je voor, dat jij dat was geweest. Ingestapt in de tram, maar nooit aangekomen. Of jawel, aangekomen op je eindbestemming. Waar was je dan geweest?”

Tijd voor God
De hoofdlezing wordt geïntroduceerd door een filmpje over Tim, die zijn leven prima voor elkaar heeft: Hij heeft veel vrienden, leuke games en kan genoeg foto’s om delen op Instagram en Snapchat. Het enige minpuntje is zijn maatschappelijke stage bij Lenie, want dat is maar saai. Toch moet hij een keuze maken: wat is nu écht belangrijk in zijn leven?



Introfilm 'Leef je (l)even'

Tijdens de hoofdlezing, die verzorgd wordt door ds. L.A. den Butter, grijpt hij terug op de video. “De jongen uit de film was constant bezig met zijn telefoon. Hij maakte geen tijd vrij voor God. Hij bad niet voor zijn eten, las niet uit de Bijbel en was altijd maar druk. Hoe is dat bij jou? Is het jouw tijd, jouw telefoon, jouw leven? Of is je leven van God?” De link met de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus wordt ook gelegd en leidt tot de vraag: “Wil je rijk zijn met goud, of wil je rijk zijn met God?”

Ook doeners worden aangesproken in de lezing. “Als je geen lezer bent en je vindt het moeilijk om iedere dag uit de Bijbel te lezen, lees dan elke dag een klein stukje en vraag God wat Hij je ermee zeggen wil, zodat je God stapje voor stapje leert kennen.”



Hoofdlezing 'Leef je (l)even' door ds. L.A. den Butter

Aan de slag
Na de lezing volgt er een pauze, waarna de jongeren zich elk naar een workshop begeven, waar ze op een praktische manier aan de slag gaan met het thema van de dag. Bij de sportieve workshop moeten de jongeren keuzes maken, op welke manier denken ze de meeste punten te kunnen verdienen? Bij de workshop ‘Zing je mee?’ leren de jongeren een nieuw lied. De drie andere workshops draaien om evangelisatie: hoe vertel je anderen over dat échte leven?

In de workshop ‘Geef het door’ wordt er gewerkt met diverse praktijkvoorbeelden van Evangelisatie. Bij de creatieve workshop worden sleutelhangers gemaakt met de symbolen van het woordeloze boek en bij de actieve workshop ‘Zoek het uit’ worden er raadsels opgelost rond het woordeloze boek.


'In volgelvlucht' - impressie van de workshops

To-do-list
Als iedereen terug is gekeerd in de zaal, zingt de groep die de muzikale workshop heeft gevolgd, het lied wat zij geleerd hebben: Christus houdt mij vast. Daarna wordt de opbrengst van de tienertikkiechallenge bekend gemaakt én welke jeugdclub het meeste geld heeft verdiend. De morgen wordt afgesloten met een terugblik in vogelvlucht door middel van een video die ter plaatse is gemaakt. Wanneer de jongeren de zaal verlaten krijgen zij elk nog een klein notitieblokje mee die ze als to-do-list kunnen gebruiken. Eén onderdeel is al ingevuld: Tijd met God.


Lees ook het verslag in het RD

 

Foto's Jeugdappel -16 -- 2019

Opnamen Jeugdappel -16 2019

|

Ander actueel nieuws