What's in the game?

« Terug naar het nieuwsoverzicht

What's in the game?

Ruim 90% van de basisschoolleerlingen uit groep 5 tot en met 8 gamet. Dat blijkt uit een peiling van het LCJ onder 366 leerlingen van christelijke basisscholen. Maar wat zijn nu precies de voor- en nadelen van games? PuntUit en LCJ maakten er een mini- docu over die je hier kunt bekijken.

In gesprek over games
Marieke de Vries, senior jeugdwerkadviseur bij het LCJ, heeft al een paar keer catechisatielessen gegeven aan jongeren over games. Hiervoor ging ze in gesprek met jongeren van 16 jaar en ouder om erachter te komen waarom ze precies gamen.De redenen die zij gaven voor het spelen van games zijn volgens Marieke heel divers: "Jongeren geven aan dat ze het leuk en ontspannend vinden. Je kunt lekker socializen met vrienden of juist nieuwe vrienden maken van over de hele wereld. Ook weten ze best veel voordelen te noemen voor het spelen van games. Zo bevorderen games bijvoorbeeld je wiskundig inzicht, je Engelse woordenschat en stimuleren ze creativiteit en ondernemerschap."

Spelenderwijs leren
Van games kun je dus spelenderwijs behoorlijk veel vaardigheden aanleren. Marieke: "In maart 2014 kwam het dagblad Trouw met een complete bijlage over computerspelletjes en games onder de titel ‘Game on’. Hierin werd aangegeven dat veel games behoorlijk slim in elkaar zitten. Je moet als speler goed kunnen samenwerken, er komt inzicht bij kijken, planning, doorzettingsvermogen en als je het verdient, krijg je de leiding. Ook je talenkennis verbetert spelenderwijs wanneer je gamet, onder andere doordat je moet overleggen met internationale spelers. Steeds meer scholen gaan dan ook 'gamification' in het onderwijs toepassen. Dit betekent dat technieken uit games in andere situaties worden ingezet."

Verslaving
Alhoewel games dus in sommige gevallen positief lijken te zijn, zitten er grote schaduwkanten aan. Zo geven jongeren opvallend vaak aan dat ze ontevreden zijn over de tijd die ze aan gamen besteden. Ook kunnen games een verslavende werking hebben, omdat je dagelijks moet blijven spelen om je niveau te behouden of om het te verbeteren. Daarnaast komt er veel geweld in games voor, waardoor sommige jongeren zich afvragen of dit wel past bij de boodschap van de Bijbel. Met name het verslavende element van games moet volgens Marieke niet onderschat worden: "Uit recente cijfers van verslavingsklinieken blijkt dat het aantal gameverslaafde jongeren in twee jaar tijd verdubbeld is. Er komen nu al tienjarigen bij afkickklinieken."

Grenzeloos spelen
Aan alle jongeren zou Marieke graag willen meegeven dat ze kritisch kijken naar de inhoud van hun games. "Omdat er in veel games sprake is van geweld of duistere, soms zelf occulte elementen, kun je langzaam aan meegenomen worden in een duistere wereld. Daarnaast is het ook goed om te kijken naar de hoeveelheid tijd die je per dag kwijt bent aan games. Het digitale platform Geloofstoerusting heeft een indrukwekkend filmpje onder de titel 'Jouw leven als een touw'. Op een beeldende manier laten ze hierin zien hoe kort ons leven op aarde is en dat de keuzes die we hier maken, bepalen waar en hoe we de eeuwigheid doorbrengen. We mogen genieten van de vrije tijd en de ontspanning die God ons geeft. Maar doen we het zo dat we Hem eren met ons leven? Dat geldt overigens voor alle gebieden van ons leven, zowel voor jongeren als volwassenen. Om het met woorden van Els van Dijk in Oefenen in verlangen te zeggen: God is de Heere en niets anders in dit leven mag Zijn plaats innemen. Bij Hem is de bron van het leven."

Op dit moment zijn er 12.000 kinderen in Nederland gameverslaafd. De verwachting is dat dit aantal fors gaat toenemen; zo worden er al 10-jarigen opgenomen in een afkickkliniek. PuntUit en LCJ willen graag het gesprek op gang brengen tussen jongeren en hun ouders over de voor- en nadelen van games. Daarom hebben zij gezamenlijk een mini-docu ontwikkeld over games. Het LCJ biedt verder workshops en catecheselessen voor jongeren over games.

|

Ander actueel nieuws