Werkvormen

Een timmerman leert zijn vak vooral door met de hamer en een spijker aan de slag te gaan. Leren is een actief proces, ook op de JV. Maar niet iedereen doet dat op dezelfde manier. Er zijn denkers (houden van vragen, discussie) en doeners (willen het concreet maken, verbeelden). Verwerkingsvormen kunnen je helpen richting deze verschillende doelgroepen. Zij zijn nodig om de boodschap te laten 'landen'. Een JV-avond zonder verwerking is als een auto zonder wielen; je komt er niet ver mee. Jongeren onthouden meer als de inhoud zelf wordt ervaren. Vertellen wat ze moeten doen is niet voldoende voor gedragsverandering.

De nodige variatie en interactie houdt jongeren betrokken en geeft ook plezier. Mensen kunnen immers ongeveer 10 minuten geconcentreerd luisteren. Onderzoek leert dat dingen meer blijven hangen als prikkels via verschillende zintuigen binnenkomen (zowel via gehoor, gezicht en gevoel). Laat jongeren daarom 'aan de slag' gaan met verschillende verwerkingsvormen.

  • Verzamel bijvoorbeeld door een verwerking vooraf de kennis die aanwezig is (woordspin, stille wand discussie, memoblaadjes). Hier kun je later op de avond op terugkomen.
  • Doe eens een creatieve verwerking. Vraag om de kern van de boodschap te tekenen of te schilderen. Kies daarna vijf jongeren uit die vertellen wat en waarom ze dat getekend hebben.
  • Maak gebruik van beeldtaal. Geef de doeners een opdracht met de beelden van het spel 'Kaarten op tafel'
  • Doe in de verwerking iets voor hart (persoonlijk, overtuiging), hoofd (mening) en handen (doen, resultaat)

Via de website kun je nog meer ideeën vinden. Maak er gebruik van!

|