Vertellen met handen en voeten

met handen en voeten

Gebogen sta je voor de groep. In je linkerhand draag je een herderstas. Je rechterhand gooit stenen opzij. Je kijkt nog eens goed. Ja, daar! Precies de steen die je zocht. De kinderen om je heen volgen je met hun ogen. Aandachtig kijkend. Al vertellend over David, die op weg is om Goliath te verslaan, beeld je uit hoe David zich beweegt.

Bij het vertellen van een verhaal is je stem een onmisbaar instrument. Maar daar doet je lichaam niet voor onder. Kinderen onthouden 10% van wat ze horen. En 50% van wat ze horen én zien. Tijdens een vertelling volgen kinderen al je bewegingen nauwkeurig. Terwijl je bukt en met je rechterhand tussen het zand zoekt naar de vierde steen, staan kinderen oog in oog met David. Sta hier bij de voorbereiding van je verhaal bij stil. Wat laat ik aan de kinderen zien? Wat beeld ik voor hen uit met mijn gebaren en mijn houding?

Oefen je vertelling eens in de spiegel. En zie jezelf door de ogen van een luisterend kind. Dat is confronterend. Maar ook nodig! Met je handen kun je kleine en grote gebaren maken. In de huid van David ga je eerst nauwkeurig op zoek naar vijf stenen. Om ze daarna met een grote zwaai weg te slingeren, richting Goliath. Kinderen genieten van deze verbeelding. Hoe vaker je thuis oefent met het vertellen met je handen en voeten, hoe natuurlijker het voor jezelf gaat voelen. Laat vertellen met gebaren onderdeel worden van jezelf!

|