Altijd online, handig!

De nieuwe generatie tieners is sociaal en digitaal. Vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week (dus zelfs op zondag...) staan ze met elkaar in verbinding, zowel 'live' als 'digitaal'. Televisie en open internet konden we jarenlang buiten de deur houden, met wisselend succes. Door de mobiele telefoon zijn ze echter via de achterdeur binnengeslopen. Youtube-filmpjes, Uitzendinggemist.nl en pornosites zijn voor tieners vrij bereikbaar. De wereld die jongeren als 'normaal' ervaren, is voor veel volwassenen nieuw en daarmee bedreigend. Kon je dertig jaar geleden als opvoeder een inschatting maken waar je jongens zoal mee bezig waren, nu verblijven tieners in een volledig onzichtbare wereld.

Tieners zijn direct, ze zeggen wat ze denken. Privacy lijkt minder belangrijk voor hen. Als je iets 'vet' vindt, dan zet je het spontaan op internet. Van de geboorte van een zusje, tot het beleg op je boterham, alles moet gedeeld worden. Delen betekent zichtbaar zijn, gezien worden is erbij horen.

We kunnen deze digitale wereld negeren, ons er tegen afzetten, of er simpelweg gebruik van maken. Inventariseer bijvoorbeeld aan het begin van het seizoen alle e-mailadressen van de groep. Gebruik die adressen voor een mailing, een week voor iedere clubavond. Herhaal die uitnodigingsmail de avond voor de club. Zo hebben ze allemaal in hun mailbox een persoonlijke herinnering. Vraag tieners om dat bericht, bijvoorbeeld voorzien van een leuk plaatje, op hun netwerkpagina te zetten. Op die manier verspreiden ze de tienerclubinfo als een olievlek onder hun vrienden. Wanneer tieners op internet uit durven komen voor hun lidmaatschap van een tienerclub geven ze daarmee aan dat het bij hun identiteit hoort. Ze schamen zich er niet voor, ze zijn er zelfs trots op!

|